Viime eduskuntavaalien alla testasin pari vaalikonetta, samoin presidentinvaaleissa. Nyt vastasin neljän eri vaalikoneen kysymyksiin. Olisin halunnut kokeilla Hesarin vaalikoneenkin, mutta se aukeaa vasta tämän kuun puolivälissä. Voinhan toki sen sittenkin tehdä.

Vastasin Karjalaisen, Ylen, MTV3:n ja Kansalaisjärjestöjen vaalikoneisiin. Vertailutuloksissa eniten kanssani samaa mieltä oli sama henkilö sekä Ylen että Maikkarin vaalikoneissa. Karjalaisen vaalikoneella tämä henkilö sijoittui myös suhteellisen hyvin ja ensimmäiseksi sijoittuneen puolue on sama. Tätä puoluetta olen ennenkin äänestänyt. Kansalaisjärjestöjen vaalikoneella ensimmäiseksi sijoittui erään toisen puolueen henkilö, mutta jo kakkosena tuli "kannattamani" puolueen henkilö (tosin eri kuin Karjalaisen, Ylen ja Maikkarin tuloksissa).

Päädyin sellaiseen johtopäätökseen, että ainakin se on selvillä, että minkä puolueen ehdokasta aion äänestää. Myönnetään, että se oli kuitenkin jo melko selvää ennen tätä. Vaihtoehtoina minulla on nyt sitten pari kolme henkilöä, joihin pitää tutustua hieman tarkemmin. Näillä tiedoilla, jotka minulla tällä hetkellä heistä on, päätös on vaikea. Voi olla, että se helpottuu kunhan vähän tutkin lisää.

Mie en muuten miellä itseäni mitenkään poliittisesti aktiiviseksi henkilöksi, en tosiaan! En kovinkaan paljon siitä touhusta ymmärrä. Kuitenkin kun meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että ketkä täällä asioista päättävät tai ainakin meitä kansalaisia edustavat, niin äänestäminen on minulle aika itsestäänselvä juttu. Toki tässä vaiheessa täytyy vähän ottaa selvää asioista, että tietää, kuka olisi se sopiva henkilö edustamaan juuri minulle tärkeitä asioita. Olen vähän sitä mieltä, että turha valittaa, jos ei ole äänestämättömyydellään edes yrittänyt vaikuttaa...